Essentieel voor het sociaal werk is die klik tussen professional en klant waardoor belangrijke stappen mogelijk worden naar b.v. herstel. Die verbinding is uniek en vraagt vaak om een vertrouwensband die intact moet blijven. Veel sociaalwerkorganisaties hebben schroom om te communiceren over hun werk vanwege die band. Plus ze zijn vaak erg bescheiden over hun rol. 

Maar sociaal werk moet wel ingekocht worden op basis van merkbaar effect, zichtbare meerwaarde en urgentie van handelen. De meerwaarde van sociaal werk kun je laten zien door middel van storytelling. Door alle betrokkenen van een project (professionals, vrijwilligers, cliënten, etc) te betrekken bij het verhaal, de meerwaarde laten vertellen in hun eigen woorden, maak je een verhaal MET hen en niet OVER hen. Dit geeft een win-win situatie, omdat betrokkenen het gevoel krijgen dat ze ergens toe bijdragen.  

Wat kun je vervolgens met zo’n bundeling verhalen? Met deze 'story' kun je naar bijvoorbeeld de gemeente stappen om de meerwaarde van het sociaal werk te laten zien. En je kunt het integreren in je communicatieplan.

Wil jij weten hoe andere sociaalwerkorganisaties storytelling inzetten? Kom naar de bijeenkomst voor communicatiemensen in het sociaal domein en laat je inspireren en vertel anderen jouw verhaal.  

Locatie

Sociaal Werk Nederland

Koningin Wilhelminalaan 3
3527 LA Utrecht

Contactpersoon

Sociaal Werk Nederland

Tarieven

  • Gratis: € 0